Digitale rechtszaak weer een stap dichterbij

Rechter1De Kamer heeft donderdag 10 december jl. ingestemd met de invoeringswet die het mogelijk maakt dat rechtszaken in civiel en bestuursrecht volledig digitaal kunnen worden gevoerd. De zitting zelf blijft in deze wet buiten beschouwing. Eenvoudiger procedures en digitalisering zijn hierbij kernbegrippen. De Rechtspraak zorgt in dit programma voor de aanpassing en innovatie van procedures; de minister van Veiligheid en Justitie is verantwoordelijk voor de vereiste wetgeving. Voor professionals als advocaten wordt het in de toekomst verplicht digitaal te procederen, privépersonen mogen met papier werken als men dat liever wil. Doelstelling van digitale procedures is om de rechtspraak sneller, toegankelijker en begrijpelijker te maken.

 

De wetten die het mogelijk maken rechtszaken in civiel recht en in bestuursrecht in eerste aanleg, in hoger beroep en cassatie digitaal af te handelen, werden al eerder unaniem aangenomen door de Tweede Kamer. Het was wachten op de invoeringswet. Nu deze wetten door de Tweede Kamer zijn, buigt de Eerste Kamer zich over het gehele pakket wetgeving. Wanneer de senaat dit doet is nog niet bekend.

De invoeringswet bevat ook een experimenteerbepaling. Deze maak het voor advocaten en andere professionele partijen die geregeld procederen mogelijk om op beperkte schaal en op vrijwillige basis ervaring op te doen met digitaal procederen. Dit gebeurt b.v. al met asiel- en bewaringszaken.

Met de professionele procespartijen die bij de rechtspraak betrokken zijn, is afgesproken dat er een gewenningsperiode van een half jaar begint op het moment nadat de wetgeving door de Eerste Kamer is aangenomen. In die periode kunnen partijen aan de nieuwe werkwijze wennen, hun kantoorsystemen aanpassen en testen.

(bron: Rechtennieuws)