DCN content met nieuwe aanpak schuldhulpverlening

schuldhvHet bestuur van de stichting Deurwaarders Collectief Nederland (DCN) schaart zich achter een nieuwe methode welke is ontwikkeld om aanvragers van schuldhulpverlening te selecteren. Deze methode, o.a. ontwikkeld door Nadja Jungmann (zij is een van de inleiders tijdens de DCN-studiedag op 10 oktober 2012) heeft niet meer als doel om iemand binnen drie jaar schuldenvrij te maken, maar om vast te stellen bij wie dat zin heeft. Bij een verslaving, relatieproblemen of een sociale omgeving die het oplossen van het schuldenprobleem tegenwerkt, wordt de aanvrager eerst doorverwezen naar een maatschappelijk werker of een psycholoog.

Per 1 juli 2012 hebben gemeenten de regie over de schuldhulpverlening gekregen  en gaan, mede door de groeiende vraag, strenger selecteren bij de aanvraag.

In Eindhoven, Groningen en Almere worden de vragenlijsten al getest. Vanaf het najaar 2012 kunnen andere gemeenten er ook gebruik van maken.

De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) heeft bedenkingen bij de invoering van deze nieuwe methode. NVVK-voorzitter Joke de Kock (ook zij is een van de sprekers tijdens DCN-studiedag op 10 oktober) vreest dat het schuldenaren afschrikt hulp te zoeken als er eerst een test moet worden gedaan.

Belasting- en gerechtsdeurwaarders ervaren regelmatig tijdens huisbezoeken, dat een verbeterde levensstijl kan bijdragen aan een oplossing van de schuldenproblematiek. Nu is een deurwaarder niet de eerst aangewezen persoon schuldenaren daarop te wijzen. Komt iets tijdens een gesprek aan de orde, is een doorverwijzing wel een te adviseren werkwijze.

Inmiddels blijkt dat steeds meer Nederlanders zonder schulden (!!) ook aankloppen bij de schuldhulpverlening. Dat althans, constateren diverse gemeentelijke kredietbanken.

De oorzaak zou zijn gelegen in het feit dat de persoonlijke financiën door het toeslagensysteem van de overheid de laatste tien jaar een stuk complexer zijn geworden.

Toeslagen voor huur, zorg, kinderopvang e.d. moeten apart worden aangevraagd. Dat is ingewikkeld voor  minima die vaak niet over goede taal- en rekenvaardigheden beschikken.

Ook het digitaal aanvragen van toeslagen blijkt vaak een groot probleem voor deze groep.