30 januari 2023 archief

RDW wil onnodige boetestroom voorkomen

De RDW, de Rijksdienst voor Wegverkeer, werkt sinds 2017 aan ‘maatschappelijk verantwoord handhaven’. Sommige mensen die werden beboet voor een te late APK of een onverzekerd voertuig bleken ernstig in de problemen te komen wanneer ze niet aan de verplichtingen kunnen voldoen en de boetes na verloop van tijd steeds hoger worden. In dat soort …

Lees verder

Massaal bezwaar plus niet-bezwaarmakers box 3 officieel

Op 27 januari is de aanwijzing ‘massaal bezwaar plus’ gedaan voor de niet-bezwaarmakers in box 3 over de jaren 2017-2020. Door de publicatie van de aanwijzing in de Staatscourant is het besluit voor de procedure ‘massaal bezwaar plus’ officieel. Niet-bezwaarmakers met box 3 inkomen over de jaren 2017-2020 hoeven hierdoor geen actie te ondernemen.  De …

Lees verder

Meer energiearmoede, maar compensatiemaatregelen hebben erger voorkomen

De energiecrisis heeft in 2022 geleid tot meer en grotere energiearme huishoudens. Onderzoeksorganisatie TNO heeft becijferd dat 602.000 huishoudens kampen met energiearmoede, dat zijn er 90.000 meer dan in 2020. Het aantal komt neer op 1 op 13 huishoudens in Nederland. Dankzij de financiële compensatiemaatregelen van de overheid is energiearmoede bij zo’n 400.000 huishoudens voorkomen, …

Lees verder

Belastingkantoor Alkmaar in beeld om asielopvang Ter Apel te ontlasten

Een voormalig belastingkantoor in Alkmaar is in beeld om de derde ‘centrale ontvangstlocatie’ voor asielzoekers te worden in Nederland, naast de locaties in Ter Apel en Budel. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft de gemeente deze maand gevraagd om die locatie te mogen gebruiken en Alkmaar is daar positief over. Lees hier verder.

WEERWIND STOPT MET RECHTSHULPPAKKET

Weerwind wil niet langer dat rechtzoekenden zich altijd eerst moeten melden bij het Juridisch Loket voordat ze gesubsidieerde rechtsbijstand kunnen krijgen, schrijft hij in de jongste voortgangsrapportage over de stelselherziening. Dat voornemen botst in zijn ogen met het uitgangspunt dat mensen met hun probleem moeten kunnen aankloppen bij verschillende dienstverleners. ‘Een verplichting om altijd eerst naar het …

Lees verder