juni 2021 archief

Dreigen met molotovcocktail in geval van ontruiming

De bewoner van een woning in Enschede gaf dinsdag 29 juni  aan dat hij zijn woning zou opblazen als hij die in verband met een ontruiming gedwongen moest verlaten. De uitvoerende deurwaarder en de assisterende politie namen het dreigement serieus, een speciaal arrestatieteam werd vervolgens ingezet om de man aan te houden. Zie hier verder …

Lees verder

NVVK werkt met Nibud en Buddy Payment aan ‘Nederlands Instituut voor Betalingsregelingen’

De nieuwe organisatie Nederlands Instituut voor Betalingsregelingen (NIvB) helpt mensen die betaalachterstanden hebben met het afspreken van haalbare en realistische betaalregelingen. De NVVK is een van de initiatiefnemers. Het NIvB is in ontwikkeling en zal in de loop van 2021 van start gaan. Lees hier verder.

Geen DCN-symposium in 2021

Ondanks de versoepelde maatregelen rondom het bestrijden van Covid-19, zal er dit jaar geen DCN-symposium worden georganiseerd. Het is te onduidelijk hoe de situatie over enkele maanden zal zijn, een herhaling van 2020 wordt zo voorkomen. Toen moest op het allerlaatste moment alles worden geannuleerd.

Andere vorm heffing box 3 van de baan

Er komt geen box 3-heffing op basis van werkelijk rendement. Op dit moment heeft de Belastingdienst niet voldoende informatie om zo’n stelsel in te voeren. Dit is de conclusie van een onderzoek dat het Ministerie van Financiën hiernaar uitvoerde. Lees hier verder.

Webinar introductie Suwinet-inkijk

Per 1 juli 2021 zijn schuldenaren die een schuldhulptraject ingaan, volgens de Wet Gemeentelijke schuldhulpverlening niet meer verplicht om zelf hun gegevens aan te leveren. Dat betekent dat schuldhulpverleners (net als deurwaarders) deze gegevens van schuldenaren moeten opvragen uit verschillende systemen. De wetswijziging regelt in artikel 4a lid 5 ook dat de beslagvrije voet (het …

Lees verder

Einde aan telefoonterreur: vanaf 01 juli geen ongewenste telefoontjes van callcenters meer

Zomaar gebeld worden door een verkoper die allerhande producten probeert aan te smeren mag per 1 juli niet meer: mensen moeten speciaal toestemming geven om gebeld te worden óf al klant zijn van het bedrijf. Lees hier verder.

In 2030 bestaat het fysieke gemeentehuis niet meer

Bankkantoren sluiten in een versneld tempo, winkelstraten veranderen negatief door leegstand in verband met een toename van aankopen via internet. Nog een kleine tien jaar, en dan behoort het fysieke gemeentehuis tot het verleden. Dat verwacht een kwart van de hogere ambtenaren bij Nederlandse gemeenten. Lees hier verder.

Onderzoeken belasten werkelijk rendement en tegenbewijsregeling box 3 afgerond

Het onderzoek dat het kabinet heeft laten uitvoeren naar de praktische mogelijkheden van een box 3-heffing op basis van werkelijk rendement is afgerond. Op dit moment heeft de Belastingdienst niet voldoende informatie om zo’n stelsel in te voeren. Het onderzoek biedt meer inzicht in de mogelijkheden om wél over die data te beschikken. Het onderzoek …

Lees verder

Nibud: houd het hebben en gebruiken van eigen geld gratis

Geld lenen kost geld, maar geld sparen en contant geld opnemen inmiddels ook. Steeds meer banken laten hun klanten betalen voor het hebben en gebruiken van contant geld, spaargeld en een betaalrekening. Het Nibud vindt dat mensen niet gedwongen moeten worden om digitaal geld te gebruiken, wanneer contant geld nog steeds een wettig betaalmiddel is. …

Lees verder

Naam Fraudehelpdesk misbruikt door fraudeurs

Bij de Fraudehelpdesk ontvangt men meldingen van mensen die telefonisch benaderd worden uit naam van de Fraudehelpdesk. De beller geeft expliciet aan te bellen namens de Fraudehelpdesk. Dit is echter niet het geval. Lees hier verder.